Investigation of behavior of consumers with choice of means for intimate hygiene

Authors

  • I. I. Baranova National University of Pharmacy, Ukraine
  • L. S. Petrovska National University of Pharmacy, Ukraine
  • Yu. O. Bespala National University of Pharmacy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/uekj.17.6

Keywords:

perfume and cosmetic means, marketing research, means for intimate hygiene, questionnaire survey

Abstract

In modern conditions, increasing competition in the cosmetic market of Ukraine in particular to means for intimate hygiene is an important task for every domestic manufacturer is to achieve its own Competitiveness, increased sales volumes, profit and profitability of sales.

Aim was conducted the questionnaire survey of consumers and features of their behavior in choice and consumption of means for intimate hygiene were analysed.

Materials and methods. We have sociological studies of consumers have been conducted that allow to analyze the features of their behavior in the choice and consumption of means for intimate hygiene.

Results. Identified factors which are crucial in the choice of means for intimate hygiene, discovered price preferences of consumers and factors that hamper the purchase of the study group in cosmetics.

Conclusions. Conducted researches are the basis for coordinating the activities of pharmaceutical manufactures, distributors and retailers, improving program design, positioning and promotion on the market means for intimate hygiene, improving the provision of information to consumer.

References

Балабанова, Л. В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств : навч. посіб. / Л. В. Балабанова, В. В. Холод. – К. : ВД «Професіонал», 2006. – 448 с.

Бащук, Т. Аналіз ринкових можливостей компанії на основі прогнозування збутового потенціалу / Т. Бащук // Механізм регулювання економіки. – 2008. – № 4, Т. 1. – С. 216-224.

Живодерников, Є. Косметика в аптечном сегменте рынка Украины / Є. Живодерников // Косметический рынок сегодня. – 2014. – № 1. – С. 32-36.

Мнушко, З. Н. Теория и практика маркетинговых исследований в фармации : монография / З. Н. Мнушко, И. В. Пестун. – Х.: Изд-во НФаУ, 2008. – 308 с.

Мнушко, З. М. Сегментування споживачів лікарських засобів ноотропної дії / З. М. Мнушко, Є. О. Кондакова // Клінічна фармація. – 2006. – Т. 10, № 3. – С. 35-40.

Немченко, А. С. Моделирование процесса реализации парафармацевтики в аптеке [Електронный ресурс] / А. С. Немченко, В. Н. Чернуха, В. И. Мищенко // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 5. – Режим доступу: www.science-education.ru/111-10347

Немченко, А. С. Анкетне опитування споживачів і провізорів оптової та роздрібної мережі щодо державного регулювання обігу парафармацевтичних засобів для догляду за волоссям / А. С. Немченко, В. И. Міщенко // Запорожский мед. журн. – 2013. – № 5 (80). – С. 88-91.

Слободянюк, М. М. Методи оцінки конкурентних позицій торговельних марок лікарських препаратів : метод. рек. / М. М. Слободянюк, С. В. Жадько. – Х., 2008. – 24 с.

Published

2017-03-14

Issue

Section

Management, economics in pharmacy