Marketing analysis of the market cardiovascular drugs in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.24959/uekj.16.7Keywords:
marketing analysis, the prevalence of cardiovascular diseases, consumption of drugs, pharmaceutical marketAbstract
The article presents the results of a market analysis segment of the market of medicines that are used in the treatment of cardiovascular diseases. The authors of the tendencies of its development, and the main characteristics of this segment of the market of drugs. The studies found that this segment of the market for cardiovascular drugs is a structure that is developing dynamically. This market segment is characterized by the at different paces increase over the years, in the existing and comparable prices. In the structure of the national pharmaceutical market cardiovascular drugs steadily holds the second position. This segment of the market had the highest growth rates in comparison with drugs from other pharmacotherapeutic group. In addition, the authors calculated and analyzed indicators of consumption of drugs in the existing and comparable prices. The authors studied the structure of sales of cardiovascular drugs in the dynamics of years at different levels of the ATC classification system for retail and hospital segment of the pharmaceutical market.
References
Байгуш Ю. В. Гіпертонічна хвороба та споживання антигіпертензивних лікарських препаратів в Україні / Ю. В. Байгуш, Д. В.Семенів, М. М. Слободянюк // Матер. міжнар. наук.- практ. Internet-конф. [«Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти»] (м. Харків, 28-29 березня 2013 р.). – Х.: Вид-во НФаУ, 2013. – С. 144-153.
Гудзенко О. П. Аналіз цінової кон’юнктури вітчизняного ринку антигіпертензивних препаратів / О. П. Гудзенко, І. О. Зобова // Укр. журн. клін. та лабораторної медицини. – 2010. – Т. 5, № 1. – С. 4-7.
Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування : [навч. посіб.] / А. М. Єріна. – К.: КНЕУ, 2000. – 170 с.
Компендиум 2015 – лекарственные препараты : [справ.] [Електронний ресурс]. – Режим доступу до документа: http://compendium.com.ua/
Котвицкая А. А. Маркетинговый анализ рынка препаратов, которые применяются для лечения инфаркта миокарда / А. А. Котвицкая, О. И. Красуля // Науч. ведомости Белгород- ского гос. университета. – 2013. – № 7 (147). – С. 208-213.
Подколзина М. В., Немченко А. С. Фармакоэкономический анализ: проблемы доступности сердечно-сосудистых лекарственных средств // Провизор. – 2000. – № 6. – С. 20-22.
Полуйчак Н. Ю. Аналіз асортименту антигіпертензивних лікарських препаратів, представлених на фармацевтичних ринках України та Польщі / Н. Ю. Полуйчак, М. Б. Демчук, Т. А. Грошовий // ІІ Міжнар. наук.- практ. Internet-конф. [«Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти, практики»] (м. Харків, 26-27 квітня 2015 р.). – Х., 2015. – С. 212-214.
Попович В. П. Фармакоекономічні аспекти лікування артеріальної гіпертензії: бідність при достатку / В. П. Попович, Т. С. Негода, Ю. В. Лаврієнко // Соціальна фармація в Україні: стан, проблеми та перспективи : [Матер. наук.-практ. конф.]. – Х.: Вид-во НФаУ, 2013. – С. 227-230.
Реброва О. Ю. Статистический анализ медицинских данных. Применение пакета прикладных программ STATISTICA / О. Ю. Реброва. – М.: Медиасфера, 2003. – С. 208-216.
Сятиня М. Л. Дослідження асортименту антигіпертензивних лікарських препаратів на фармацевтичному ринку України / М. Л. Сятиня, В. П. Попович, Т. С. Негода // Актуальні питання фармац. і мед. науки та практики. – 2011. – Вип. XXIV, № 4. – С. 108-111.
Яковлєва Л. В. Фармакоепідеміологічне дослідження обсягів споживання антигіпертензивних лікарських засобів в Україні: [метод. рекоменд.] / Л. В. Яковлєва, О. Я. Міщенко, В. Ю. Адонкіна. – Х.: НФаУ, 2015. – 24 с.
Яковлєва Л. В. Результати інтегрованого аналізу продажу антигіпертензивних препаратів в аптеці / Л. В. Яковлєва, О. О. Герасимова, І. С. Алейникова // Здоров’я України. – 2011. – № 3. – С. 33-37.
Chobanian A. V. Shattuck Lecture. The hypertension paradox – moreun controlled dise ased espiteim proved therapy // New Engl. J. Med. – 2009. – № 361. – P. 878-887.
Gradman A. Strategies for combination therapy in hypertension / A. Gradman // Cur. Opinionin Nephrol. and Hypertension. – 2012. – Vol. 21, №5. – Р. 486-491.
Mancia G. Reappraisal of European guide lineson hypertension management: a European Society of Hypertension Task Force Document / G. Mancia, S. Laurent, E. Agabati-Rosel et al. // J. Hypertension. – 2009. – Vol. 27. – Р. 2121-2158.
Nissen S. E. Effect of antihypertensive agentson cardiovasculare ventsin patients with coronary disease and normal blood pressure: the CAMELOT study: a randomised control ledtrial / S. E. Nissen, E. M. Tuzcu, P. Libby et al. // JAMA. – 2004. – № 292 (18). – P. 2217-2225.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).