DOI: https://doi.org/10.24959/uekj.20.20

Research of attractiveness of HR-brand of pharmaceutical profile organization

N. V. Chmykhalo, Ia. O. Proskurova

Abstract


Today, the competitiveness and image of an organization at the core market depends on the professional level of its employees. A senior manager as an employer chooses the most active methods of attracting the best professionals to his team using innovative technologies for working with the staff and candidates for positions. An instrument of this new approach to personnel management is branding policy, which implementation is carried out through the formation of which organization’s HR-brand at the labor market.

Aim. To study the theoretical substantiation of the essence of the category “HR-brand” and the determination of its attractiveness for employees of pharmaceutical companies.

Results. The article analyzes the concept of the “employer brand” and describes the components of the organization’s HR brand. The theoretical analysis conducted allows us to form a fairly complete understanding of the “HR-brand” concept, which is relatively new for the Ukrainian organizations. The article also analyzes the importance of the HR brand for pharmaceutical organizations and reflects the views of specialists from production plants, wholesalers and the pharmacy sector regarding the level of implementation of branding policies and the structure of the ideal employer offer. The results of expert assessment of the factors affecting the formation of the HR brand of a pharmaceutical organization are given.

Conclusions. Thus, in order to create an effective staffing in pharmaceutical organizations it is necessary to implement a branding policy, which is based on the formation of the HR-brand of the employer at the labor market. This will enable enterprises in the manufacturing, wholesale and retail sectors to attract the best talented employees, who will significantly enhance their competitiveness and market stability.


Keywords


HR-brand; brand of the employer; image of the employer; branding policy; factors affecting the HR brand; organization; production plants; wholesale companies; pharmacy sector

References


Aaker, D. (2016). Aaker o brendynhe. 20 pryntsypov dostizheniia uspekha. Kharkov: ЭKSMO.

Keller, K. (2005). Stratehycheskii brend-menedzhment: sozdanie, otsenka i upravlenie marochnym kapitalom. Moscow: Viliams.

Balabanova, L. V., Sardak, O. V. (2014). Ekonomichnyi chasopys-XXI, 1-2 (1), 94-97.

Mokina, S. M. (2014). Biznes Inform, 2, 238–242.

Pasieka, A. S. Krasnomovets, V. A. (2012). Visnyk ChDIEU, 4 (16), 132-137.

Firsova, S. H., Yurchenko, K. Yu. (2018). Biznes Inform, 3, 418-424.

Pysarevska, H. I., Ahramakova, N. V., Semenchenko, A. V. (2019). Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky, 2, 176–180.

Olkhovska, A. B., Lukashova, M. M. (2015). Proceeding from Menedzhment ta marketynh u skladi suchasnoi ekonomiky, nauky, osvity, praktyky: materialy III mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf. Kharkiv: NFaU.

Lukashova, M. M., Olkhovska, A. B., Ryzhova, O. V. (2014). Proceeding from Tekhnolohichni ta biofarmatsevtychni aspekty stvorennia likarskykh preparativ riznoi napravlenosti dii: materialy I mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. Kharkiv: NFaU.

Ambler, T., Barrow, S. (1996) The employ erbran. The Journal of Brand Management, 4 (3), 185-206.

Borysenko, A. (2019). Pervyi nezavysymyi farmatsevtycheskyi byznes-portal «Rharma.net.ua». Available at: https://goo.gl/lrsou8.

Onlain-predstavnytstvo Mizhnarodnoho kadrovoho portalu HeadHunter v Ukraini. (2019). Available at: http://www.hh.ua.

Reitynh luchshykhr rabotodatelei Ukrainy sredy farmatsevtycheskykh kompanyi v 2018 h. (2018). Available at: http://pharma.net.ua/analytic/rating/11647-reiting-lychshih-rabotodatelei-ykrainy-sredi-farmacevticheskih-kompanii#pubcontent.

Sostavlen reitynh samykh pryvlekatelnykh rabotodatelei Ukrainy. (2018). Available at: http://finance.obozrevatel.com/business-andfinance/03628-sostavlen-rejting-samyih-privlekatelnyih-rabotodatelej-ukrainyi.htm.


GOST Style Citations


1.   Аакер Д. (2016). Аакер о брендинге. 20 принципов достижения успеха. Харьков : ЭКСМО.

 

2.   Келлер К. (2005). Стратегический брэнд-менеджмент: создание, оценка и управление марочным капиталом. Москва : Вильямс.

 

3.   Балабанова Л. В., Сардак О. В. (2014). Діагностика конкурентоспроможності бренду підприємства – роботодавця. Економiчний часопис-XXI. № 1-2 (1). С. 94-97.

 

4.   Мокіна С. М. (2014). Підходи до розуміння та визначення поняття бренда роботодавця. Бізнес Інформ. № 2. С. 238–242.

 

5.   Пасєка А. С., Красномовец В. А. (2012). HR-брендинг в системе управления персоналом. Вісник ЧДІЕУ, 4 (16), 132-137.

 

6.   Фірсова С. Г., Юрченко К. Ю. (2018). Оцінювання стратегічних позицій бренда компанії роботодавця у сфері ритейлу. Бізнес Інформ. № 3. С. 418-424.

 

7.   Писаревська Г. І., Аграмакова Н. В., Семенченко, А. В. (2019). HR-брендинг як складова бізнес стратегії підприємства. Науковий вісник Херсонського державного університету Серія Економічні науки. № 2. С. 176–180.

 

8.   Ольховська А. Б., Лукашова М. М. (2015). Практичні аспекти формування HR-бренду суб’єктами фармацевтичного ринку. Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти, практики : матеріали ІІІ міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. Харків : НФаУ.

 

9.   Лукашова М. М., Ольховська А. Б., Рижова О. В. (2014). HR-брендинг фармацевтичних компаній. Технологічні та біофармацевтичні аспекти створення лікарських препаратів різної направленості дії : матеріали І міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. Харків : НФаУ.

 

10. Ambler T., Barrow S. (1996) The employ erbran. The Journal of Brand Management. Vol. 4, Issue 3. P. 185-206.

 

11. Борисенко А. (2019). Рейтинг лучших работодателей Украины среди фармацевтических компаний. Первый независимый фармацевтический бизнес-портал «Рharma.net.ua». URL: https://goo.gl/lrsou8 (Date of access: 10.07.2020).

 

12. Онлайн-представництво Міжнародного кадрового порталу HeadHunter в Україні. URL: http://www.hh.ua (Date of access: 10.07.2020).

 

13. Рейтинг лучших работодателей Украины среди фармацевтических компаний в2018 г. URL: http://pharma.net.ua/analytic/rating/11647-reiting-lychshih-rabotodatelei-ykrainy-sredi-farmacevticheskih-kompanii#pubcontent (Date of access: 10.07.2020).

 

14. Составлен рейтинг самых привлекательных работодателей Украины. URL: http://finance.obozrevatel.com/business-andfinance/03628-sostavlen-rejting-samyih-privlekatelnyih-rabotodatelej-ukrainyi.htm (Date of access: 10.07.2020).





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abbreviated key title: Manag. econ. qual. assur. pharm.

ISSN 2519-8807 (Online), ISSN 2311-1127 (Print)