DOI: https://doi.org/10.24959/uekj.18.22

Marketing research of consumers’ behavior and factors of the choice of antihypertensive drugs for purchasing characteristics, socio-demographic characteristics and awareness

I. V. Sakhanda, K. L. Kosyachenko, T. S. Nehoda

Abstract


It is well-known that cardiovascular disease is the main cause of mortality in the population of Ukraine. The leading place among them is the prevalence of arterial hypertension (AH), which is a large-scale medical and social problem. The modern concept for treatment of hypertension is clearly marked and reasoned however, in clinical practice, the therapy of this disease often remains inadequate, which affects the mortality indicators, disability, temporary disability through hypertension.

Aim. To identify the benefits of consumers with the use of antihypertensive drugs.

Results. During the study of the market for antihypertensive drugs (AHD), we used method of questionnaires. The survey was conducted within 4 weeks. Every week, a survey of people over the age of 16 was conducted in 150 drugstores, selected randomly, taking into account geographical distribution. Three consecutive weeks the respondents were asked about the same drugs.

Conclusions. Research of the market for antihypertensive drugs through questionnaires and surveys during 4 weeks showed that among 1075 respondents, 51,4 % of antihypertensive drugs used (the majority of them are women – 70,4 %).


Keywords


antihypertensive drugs; purchasing characteristics; socio-demographic features

References


Svishchenko, Ye. P., Bahrii, A. E., Yena, L. M., Kovalenko, V. M., Koval, S. M., Mellina, I. M. ... Orynchak, M. A. (2012). Arteryalnaia hypertenzyia, 1(21), 96–119.

Unifikovanyi klinichnyi protokol medychnoi dopomohy. Arterialna hipertenziia. Pervynna medychna dopomoha (dohospitalnyi etap). Vtorynna (spetsializovana) medychna dopomoha. (2012). Arteryalnaia hypertenzyia, 1(21), 67–95.

Strylets, O. P., Strelnykova, Yu. L., Strelnykov, L. S. (2011). Zaporozhskyi medychnyi zhurnal, 13, 54.

Horbas, I. M. (2007). Novyny medytsyny i farmatsii, 229, 22–24.

The 6th report of the Joint National Committee on Prevention, Detection and Treatment of High Blood Pressure (JNC VI).(1997). Arch. Int. Med, 157, 2413–2446.

Kompendium onlain. [Compendium online]. compendium.com.ua. Retrieved from: http://www.compendium.com.ua/atc/N03


GOST Style Citations


1. Артеріальна гіпертензія. Оновлена та адаптована клінічна настанова, заснована на доказах / Є. П. Свіщенко, А. Е. Багрій, Л. М. Єна та ін. // Артериальная гипертензия. – 2012. – № 1 (21). – С. 96–119.
2. Уніфікований клінічний протокол медичної допомоги. Артеріальна гіпертензія. Первинна медична допомога (догоспітальний етап). Вторинна (спеціалізована) медична допомога // Артериальная гипертензия. – 2012. – № 1 (21). – С. 67–95.
3. Стрилець, О. П. Аналіз вітчизняного фармацевтичного ринку антигіпертензивних лікарських препаратів / О. П. Стрилець, Ю. Л. Стрельникова, Л. С. Стрельников // Запорожский мед. журн. – 2011. – Т. 13. – C. 54.
4. Горбась, І. М. Оцінка поширеності та контролю артеріальної гіпертензії серед населення України / І. М. Горбась // Новини медицини і фармації. – 2007. – № 229. – С. 22–24.
5. The 6th report of the Joint National Committee on Prevention, Detection and Treatment of High Blood Pressure (JNC VI) // Arch. Int. Med. – 1997. – Vol. 157. – P. 2413–2446.
6. Компендіум онлайн. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до інформації: http://www.compendium.com.ua/atc/N03




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abbreviated key title: Upr. ekon. zabezp. âkostì farm.

ISSN 2519-8807 (Online), ISSN 2311-1127 (Print)