Analysis of factors affecting the dynamics of competitiveness of pharmacy networks according to their type

Authors

  • Zh. V. Mala National University of Pharmacy, Ukraine
  • O. V. Posylkina National University of Pharmacy, Ukraine
  • M. N. Nessonova National University of Pharmacy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/uekj.17.7

Keywords:

chemist’s networks, competitive dynamics, impact factors, the type of network of pharmacies

Abstract

In difficult economic conditions, amid falling demand for drugs, increased competition chemist’s networks have to work on increasing their competitiveness.

Aim. To study the factors affecting for dynamics of competitiveness of pharmacy networks in Ukraine, depending on their size (small, medium, large and mega pharmacy networks) and assessment of the impact forces of each selected factors on the dynamics of the competitiveness.

Results. Fifty-three potential factors of influence on the competitiveness of drugstore networks belonging to different clusters (small, medium, large and mega pharmacy chains) were investigated. The factor that has a negative impact on increasing the competitiveness small and average chemist’s networks (first and second clusters) is a slow response to market changes. The factors that have a significant positive impact on increasing competitiveness is the average and large chemist’s networks (the second and third clusters). In these chemist’s networks the factors that have a significant positive impact on increasing competitiveness is the present of an effective marketing mix, competent management.

Conclusions. The results (the influence factors on certain increase/decrease competitiveness and evaluation of the significance each of them) can use for modeling the dynamics of competitiveness chemist’s networks, depending on their size and other characteristics.

References

Вавуліна, Ю. В. Теоретичні аспекти визначення конкурентоспроможності потенціалу підприємства / Ю. В. Вавуліна, В. Г. Котлярова // Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики : матеріали IV міжнар. наук.–практ. конф., м. Харків, 2–3 квіт. 2015 р. – Х. : НФаУ, 2015. – С. 289–291.

Гончаров, А. Б. Конкурентоспроможність підприємства в системі маркетингу / А. Б. Гончаров, Я. О. Антонова // Формування стратегії науково–технічного, екологічного і соціально–економічного розвитку суспільства : матеріали ІІ міжнар. наук.–практ. Інтернет–конф., м. Тернопіль, 5–6 груд. 2013 р. – Тернопіль : Крок, 2013. – С. 111–113.

Конкурентоспроможність підприємства : оцінка рівня та напрями підвищення : монографія / за заг. ред. О. Г. Янкового. – Одеса : Атлант, 2013. – 470 с.

Котвіцька, А. А. Аналіз факторів, що впливають на конкурентоспроможність вітчизняних фармацевтичних підприємств / А. А. Котвіцька, І. О. Сурікова // Сучасні досягнення фармацевтичної технології : матеріали ІV наук.–практ. конференції за міжнар. участю, м. Харків, 16–17 жовт. 2014 р. – X. : НФаУ, 2014. – С. 166–167.

Посилкіна, О. В. Методологічні і методичні аспекти оцінки конкурентоспроможності фармацевтичних підприємств / О. В. Посилкіна, Н. В. Демченко // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2014. – № 2. – С. 28–35.

Рогуля, О. Ю. Застосування якісних та кількісних методів оцінки конкурентоспроможності фармацевтичного підприємства / О. Ю. Рогуля, В. О. Лозенко // Актуальні проблеми розвитку галузевої економіки та логістики : матеріали ІІ наук.–практ. конф. – Х., 2013. – С. 97–99.

Posylkina, О. V. Actual questions of development management and competitiveness of pharmacy networks: identifying the main issues and key tendencies / О. V. Posylkina, Zh. V. Маla // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2015. – № 5. – С. 28–34.

Published

2017-03-14

Issue

Section

Marketing, logistics, pharmacoeconomic research