Logistic approaches to the distribution of pharmaceutical products

E. V. Krykavskyy, T. V. Nakonechna

Abstract


In this article we regarded issues concerning the relevance of the implementation and usage of logistic approaches in the distribution of pharmaceutical products.

Aim. To explore the main tendencies of the pharmaceutical market development, to analyze the key target segments and dynamics of domestic and foreign companies development on the pharmaceutical market, to prove the need of strategic and figural logistic decision making that influence the choice of the variant of pharmaceutical products distribution.

Materials and methods. «Evolution index» was defined, which allows to analyze the dynamics of domestic and foreign companies development on the pharmaceutical market. The semantic model of joint decision-making concerning the distribution of pharmaceutical products was applied.

Results. The application specificity of the semantic model of joint decision-making concerning the pharmaceutical products distribution was built and clarified. The results of the study determined that for pharmaceutical companies the fulfillment of customer needs is the highest priority of pharmaceutical products distribution. It is proved that an important factor for ensuring the effective pharmaceutical products distribution is forecasting of demand and planning of the distribution requirements, reserves management and ensuring of the highest level of service, elimination of target conflicts in the distribution.

Conclusions. The key to success of the domestic pharmaceutical company under fierce competition from foreign companies is the usage of logistic approach in the management of the pharmaceutical products distribution that will optimize logistic processes, speed up the pharmaceutical products distribution and improve logistic customer service of the pharmaceutical market.


Keywords


logistic approaches; distribution; pharmaceutical products; market

References


Krykavskyi, Ye. V., Chukhrai, N. I. (2007). Transformatsia vartosti u formuvanni vidnosyn «pidpryiemstvo–klient». Lviv: Lvivska Politechnika, 297.

Chukhrai, N. I., Kryvoruchko, Ya.Yu. (2008). Otsiniuvannia i rozvytok vidnosyn mizh biznes–partneramy. Lviv: Raster – 7, 360.

Nalezhna praktyka dystrybutsii. Available at: http://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/1170/nalezhna–praktika–distribucii

Novitska, Yu. Ye., Posylkina, O. V., Kotliarova, V. G. Metodychni pidkhody do lohistyzatsii upravlinnia zapasamy u farmatsevtychnii dystrybutsii. Available at: http://www.health–medix.com/articles/liki_ukr_plus/2015–06–22/klin_12.pdf

Ohlyad farmatsevtychnoho rynku Ukrainy za 2013 rik. Available at: http://pharma.net.ua/analytic/rating/54218–oglyad–farmacevtichnogo–rinku–ukrayini–za–2013–rik

Aptechnye prodazhy v regionakh Ukrainy po itogam 9 mes. 2016 g. Helicopter view. Available at: http://www. apteka.ua/article/389281

Kak natcionalnyie proizvoditeli otvoevyvaiut ukrainskii farmrynok. Available at: https://delo.ua/business/ kak–nacionalnye–proizvoditeli–otvoevyvajut–ukrainskij–farmrynok–320460/


GOST Style Citations


1. Крикавський, Є. В. Трансформація вартості у формуванні відносин «підприємство–клієнт» : монографія / Є. В. Крикавський, Н. І. Чухрай ; під наук. ред. Є. Крикавського, Н. Чухрай. – Л. : Львівська політехніка, 2007. – 297 с.

2. Чухрай, Н. І. Оцінювання і розвиток відносин між бізнес–партнерами : монографія / Н. І. Чухрай, Я. Ю. Криворучко ; за наук. ред. Н. Чухрай. – Л. : Растр – 7, 2008. – 360 с.

3. Належна практика дистрибуції [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.pharmencyclopedia. com.ua/article/1170/nalezhna–praktika–distribucii

4. Новіцька, Ю. Є. Методичні підходи до логістизації управління запасами у фармацевтичній дистрибуції [Електронний ресурс] / Ю. Є. Новіцька, О. В. Посилкіна, В. Г Котлярова. – Режим досту- пу : http://www.health–medix.com/articles/liki_ukr_plus/2015–06–22/klin_12.pdf

5. Огляд фармацевтичного ринку України за 2013 рік [Електронний ресурс] – Режим доступу : http:// pharma.net.ua/analytic/rating/54218–oglyad–farmacevtichnogo–rinku–ukrayini–za–2013–rik

6. Аптечные продажи в регионах Украины по итогам 9 мес. 2016 г. Helicopter view [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.apteka.ua/article/389281

7. Как национальные производители отвоевывают украинский фармрынок [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://delo.ua/business/kak–nacionalnye–proizvoditeli–otvoevyvajut–ukrainskij– farmrynok–320460/





DOI: https://doi.org/10.24959/uekj.17.13

Abbreviated key title: Upr. ekon. zabezp. âkostì farm.

ISSN 2519-8807 (Online), ISSN 2311-1127 (Print)