Marketing analysis of the market cardiovascular drugs in Ukraine

Authors

  • M. M. Slobodyanyuk National University of Pharmacy, Ukraine
  • Yu. B. Baygush SHHE «Ivano-Frankivsk National Medical University», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/uekj.16.7

Keywords:

marketing analysis, the prevalence of cardiovascular diseases, consumption of drugs, pharmaceutical market

Abstract

The article presents the results of a market analysis segment of the market of medicines that are used in the treatment of cardiovascular diseases. The authors of the tendencies of its development, and the main characteristics of this segment of the market of drugs. The studies found that this segment of the market for cardiovascular drugs is a structure that is developing dynamically. This market segment is characterized by the at different paces increase over the years, in the existing and comparable prices. In the structure of the national pharmaceutical market cardiovascular drugs steadily holds the second position. This segment of the market had the highest growth rates in comparison with drugs from other pharmacotherapeutic group. In addition, the authors calculated and analyzed indicators of consumption of drugs in the existing and comparable prices. The authors studied the structure of sales of cardiovascular drugs in the dynamics of years at different levels of the ATC classification system for retail and hospital segment of the pharmaceutical market.

References

Байгуш Ю. В. Гіпертонічна хвороба та споживання антигіпертензивних лікарських препаратів в Україні / Ю. В. Байгуш, Д. В.Семенів, М. М. Слободянюк // Матер. міжнар. наук.- практ. Internet-конф. [«Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти»] (м. Харків, 28-29 березня 2013 р.). – Х.: Вид-во НФаУ, 2013. – С. 144-153.

Гудзенко О. П. Аналіз цінової кон’юнктури вітчизняного ринку антигіпертензивних препаратів / О. П. Гудзенко, І. О. Зобова // Укр. журн. клін. та лабораторної медицини. – 2010. – Т. 5, № 1. – С. 4-7.

Єріна А.М. Статистичне моделювання та прогнозування : [навч. посіб.] / А. М. Єріна. – К.: КНЕУ, 2000. – 170 с.

Компендиум 2015 – лекарственные препараты : [справ.] [Електронний ресурс]. – Режим доступу до документа: http://compendium.com.ua/

Котвицкая А. А. Маркетинговый анализ рынка препаратов, которые применяются для лечения инфаркта миокарда / А. А. Котвицкая, О. И. Красуля // Науч. ведомости Белгород- ского гос. университета. – 2013. – № 7 (147). – С. 208-213.

Подколзина М. В., Немченко А. С. Фармакоэкономический анализ: проблемы доступности сердечно-сосудистых лекарственных средств // Провизор. – 2000. – № 6. – С. 20-22.

Полуйчак Н. Ю. Аналіз асортименту антигіпертензивних лікарських препаратів, представлених на фармацевтичних ринках України та Польщі / Н. Ю. Полуйчак, М. Б. Демчук, Т. А. Грошовий // ІІ Міжнар. наук.- практ. Internet-конф. [«Менеджмент та маркетинг у складі сучасної економіки, науки, освіти, практики»] (м. Харків, 26-27 квітня 2015 р.). – Х., 2015. – С. 212-214.

Попович В. П. Фармакоекономічні аспекти лікування артеріальної гіпертензії: бідність при достатку / В. П. Попович, Т. С. Негода, Ю. В. Лаврієнко // Соціальна фармація в Україні: стан, проблеми та перспективи : [Матер. наук.-практ. конф.]. – Х.: Вид-во НФаУ, 2013. – С. 227-230.

Реброва О. Ю. Статистический анализ медицинских данных. Применение пакета прикладных программ STATISTICA / О. Ю. Реброва. – М.: Медиасфера, 2003. – С. 208-216.

Сятиня М. Л. Дослідження асортименту антигіпертензивних лікарських препаратів на фармацевтичному ринку України / М. Л. Сятиня, В. П. Попович, Т. С. Негода // Актуальні питання фармац. і мед. науки та практики. – 2011. – Вип. XXIV, № 4. – С. 108-111.

Яковлєва Л. В. Фармакоепідеміологічне дослідження обсягів споживання антигіпертензивних лікарських засобів в Україні: [метод. рекоменд.] / Л. В. Яковлєва, О. Я. Міщенко, В. Ю. Адонкіна. – Х.: НФаУ, 2015. – 24 с.

Яковлєва Л. В. Результати інтегрованого аналізу продажу антигіпертензивних препаратів в аптеці / Л. В. Яковлєва, О. О. Герасимова, І. С. Алейникова // Здоров’я України. – 2011. – № 3. – С. 33-37.

Chobanian A. V. Shattuck Lecture. The hypertension paradox – moreun controlled dise ased espiteim proved therapy // New Engl. J. Med. – 2009. – № 361. – P. 878-887.

Gradman A. Strategies for combination therapy in hypertension / A. Gradman // Cur. Opinionin Nephrol. and Hypertension. – 2012. – Vol. 21, №5. – Р. 486-491.

Mancia G. Reappraisal of European guide lineson hypertension management: a European Society of Hypertension Task Force Document / G. Mancia, S. Laurent, E. Agabati-Rosel et al. // J. Hypertension. – 2009. – Vol. 27. – Р. 2121-2158.

Nissen S. E. Effect of antihypertensive agentson cardiovasculare ventsin patients with coronary disease and normal blood pressure: the CAMELOT study: a randomised control ledtrial / S. E. Nissen, E. M. Tuzcu, P. Libby et al. // JAMA. – 2004. – № 292 (18). – P. 2217-2225.

Published

2016-03-21

Issue

Section

Marketing, logistics, pharmacoeconomic research