Analysis of dynamics of development of market of para pharmaceutical goods and review of up – to – date forms of their implementation in Ukraine

Authors

  • V. I. Mishchenko National University of Pharmacy, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/uekj.16.16

Keywords:

parapharmaceuticals, market of parapharmaceuticals goods, implementation of parapharmaceuticals in chemist’s shops and pharmaceutical markets, robotized chemist’s shop

Abstract

Article is devoted to analysis of parapharmaceutical goods (PG) in Ukraine, where dynamics of development of market of parapharmaceutics was considered. Indicators of turnover in cash and in natural expression of dietary supplements, by outcomes of 2011-2015 (I six months) according to outcomes of “Weekly “Pharmacy” were analyzed. Modern forms of implementation of PG were studied in article, namely via chemist’s shops and pharmaceutical markets, share of which increases by 2% percents a year in Ukraine. In Ukraine PG sales via Internet, unlike the USA, are not used. Innovative form of implementation of PG with order of merchandise in advance via Internet was considered – a robotized chemist’s shop, its advantages were indicated.

References

Аптечные продажи Украины в I полугодии 2013 г.: Helicopter View // Еженедельник «Аптека». – 2013. – No 29. – C. 12-13.

Аптечный рынок Украины по итогам I полугодия 2015 г.: Helicopter View // Еженедельник «Аптека». – 2015. – No 28-29. – C. 24-25.

Барнатович С. В. Актуальність впровадження сучасних інформаційних систем в аптечних закладах / С. В. Барнатович // Післядипломна підготовка спеціалістів фармації за організаційно-економічним напрямком : [матер. наук.-практ. конф. за міжнар. участю], Харків, 2-3 черв. 2010 р. – Х. : НФаУ, 2010. – С. 70-71.

Бриф-анализ фармрынка: итоги апреля 2015 г. // еженедельник «Аптека». – 2015. – No 20 (991). – C. 18-19.

Жахалова С. В. Рынки всякие важны – рынки всякие нужны : обзор рынка лечебной косметики в Украине / С. В. Жахалова // Маркетинговые исследования. – 2008. – No 2 (27). – С. 34-42.

Мнушко З. М. Фактори впливу на асортимент біологічно активних добавок в аптечних закладах / З. М. Мнушко, Н. В. Сотнікова // Вісник фармації. – 2006. – No 3 (47). – C. 18-19.

Немченко А. С. Организационно-экономические проблемы реализации парафармацевтических товаров в Украине и за рубежом / А. С. Немченко, О. А. Немченко // Провизор. – 2001. – No 13. – С. 14-17.

Підгірна М. Фармацевтичні погляди на фармацевтичні маркети / М. Підгірна, О. Бловацька // Провизор. – 2008. – No 23. – С. 23-28.

Постанова КМ України від 03.02.2010 р. No 259 «Деякі питання діяльності, пов’язаної з торгівлею лікарськими засобами» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP100259.html

Сметаніна К. І. Фармацевтичні аспекти профілактичного використання біологічно активних добавок рослинного походження / К. І. Сметаніна, О. В. Рибак // Запорожский мед. журн. – 2011. – Т. 13, No 4. – С. 72-75.

«Тимчасові гігієнічні нормативи вмісту контамінантів хімічної і біологічної природи у біологічно активних добавках» ГН 4.4.8.073-2001: Постанова Головного санітарного лікаря України від 20.04.2001 р. // Офіційний вісник України. – 2001. – No 131. – С. 316-332.

Трахтенберг І. М. Проблема біологічно активних добавок: поняття, термінологія, аспекти дискусії / І. М. Трахтенберг, М. П. Гуліч // Вісник фармакол. та фармації. – 2001. – No 9. – С. 26-30.

Wilkie W. Marketing Management / W. Wilkie, E. Moore // J. of Pharmac. Marketing and Management. – 2002. – Vol. 14, No 3-4. – P. 11-57.

Published

2016-05-23

Issue

Section

Marketing, logistics, pharmacoeconomic research