Analysis of dynamics of development of market of para pharmaceutical goods and review of up – to – date forms of their implementation in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.24959/uekj.16.16Keywords:
parapharmaceuticals, market of parapharmaceuticals goods, implementation of parapharmaceuticals in chemist’s shops and pharmaceutical markets, robotized chemist’s shopAbstract
Article is devoted to analysis of parapharmaceutical goods (PG) in Ukraine, where dynamics of development of market of parapharmaceutics was considered. Indicators of turnover in cash and in natural expression of dietary supplements, by outcomes of 2011-2015 (I six months) according to outcomes of “Weekly “Pharmacy” were analyzed. Modern forms of implementation of PG were studied in article, namely via chemist’s shops and pharmaceutical markets, share of which increases by 2% percents a year in Ukraine. In Ukraine PG sales via Internet, unlike the USA, are not used. Innovative form of implementation of PG with order of merchandise in advance via Internet was considered – a robotized chemist’s shop, its advantages were indicated.
References
Аптечные продажи Украины в I полугодии 2013 г.: Helicopter View // Еженедельник «Аптека». – 2013. – No 29. – C. 12-13.
Аптечный рынок Украины по итогам I полугодия 2015 г.: Helicopter View // Еженедельник «Аптека». – 2015. – No 28-29. – C. 24-25.
Барнатович С. В. Актуальність впровадження сучасних інформаційних систем в аптечних закладах / С. В. Барнатович // Післядипломна підготовка спеціалістів фармації за організаційно-економічним напрямком : [матер. наук.-практ. конф. за міжнар. участю], Харків, 2-3 черв. 2010 р. – Х. : НФаУ, 2010. – С. 70-71.
Бриф-анализ фармрынка: итоги апреля 2015 г. // еженедельник «Аптека». – 2015. – No 20 (991). – C. 18-19.
Жахалова С. В. Рынки всякие важны – рынки всякие нужны : обзор рынка лечебной косметики в Украине / С. В. Жахалова // Маркетинговые исследования. – 2008. – No 2 (27). – С. 34-42.
Мнушко З. М. Фактори впливу на асортимент біологічно активних добавок в аптечних закладах / З. М. Мнушко, Н. В. Сотнікова // Вісник фармації. – 2006. – No 3 (47). – C. 18-19.
Немченко А. С. Организационно-экономические проблемы реализации парафармацевтических товаров в Украине и за рубежом / А. С. Немченко, О. А. Немченко // Провизор. – 2001. – No 13. – С. 14-17.
Підгірна М. Фармацевтичні погляди на фармацевтичні маркети / М. Підгірна, О. Бловацька // Провизор. – 2008. – No 23. – С. 23-28.
Постанова КМ України від 03.02.2010 р. No 259 «Деякі питання діяльності, пов’язаної з торгівлею лікарськими засобами» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP100259.html
Сметаніна К. І. Фармацевтичні аспекти профілактичного використання біологічно активних добавок рослинного походження / К. І. Сметаніна, О. В. Рибак // Запорожский мед. журн. – 2011. – Т. 13, No 4. – С. 72-75.
«Тимчасові гігієнічні нормативи вмісту контамінантів хімічної і біологічної природи у біологічно активних добавках» ГН 4.4.8.073-2001: Постанова Головного санітарного лікаря України від 20.04.2001 р. // Офіційний вісник України. – 2001. – No 131. – С. 316-332.
Трахтенберг І. М. Проблема біологічно активних добавок: поняття, термінологія, аспекти дискусії / І. М. Трахтенберг, М. П. Гуліч // Вісник фармакол. та фармації. – 2001. – No 9. – С. 26-30.
Wilkie W. Marketing Management / W. Wilkie, E. Moore // J. of Pharmac. Marketing and Management. – 2002. – Vol. 14, No 3-4. – P. 11-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).